Onderzoek* wijst uit dat bijna de helft van de Nederlandse werknemers zegt met een goede kop koffie productiever te zijn in zijn werk. Deze groep geeft ook aan met goede koffie meer plezier te ervaren in zijn werk. Een kleine meerderheid zegt zelfs niet zonder koffie op het werk te kunnen. Bijna driekwart van de werkende Nederlanders drinkt koffie op de werkvloer, gemiddeld vier koppen koffie per dag. Zij beoordelen de koffie op het werk gemiddeld met het rapportcijfer 7. Goede koffie op het werk is belangrijk. Waar moet je als werkgever op letten?
Goede koffie op de werkvloer
Ook al is het maar een kleine groep die de koffie op het werk echt een onvoldoende geeft, je kunt als werkgever veel goed doen met goede koffie voor je mensen. De koffie op het werk is in Nederland bijna altijd gratis. Het kost de werkgever dus geld. Maar er zijn genoeg redenen waarom je als werkgever er goed aan doet wat extra te investeren in goede koffie. Bijzondere soorten bijvoorbeeld. En behalve een Hollandse bak ook een cappuccino of espresso koffie aan te bieden op de werkvloer.
Wat vindt werkend Nederland belangrijk aan zijn bakje koffie?
Om je werknemers tevreden te krijgen over de koffie die je schenkt op kantoor, zou je de volgende wensen in de gaten kunnen houden. Wanneer praten werknemers over ‘goede koffie’ op het werk? Belangrijkste factoren voor goede koffie op een rij.
Werkend Nederland bepaalde een Top 5 belangrijkste aspecten van goede koffie:
- Smaak (88%)
De smaak van de koffie is het belangrijkste. Een gewone bak koffie is vaak goed genoeg, als deze maar goed smaakt! - Gratis verkrijgbaar (72%)
De meerderheid van de werknemers vindt het belangrijk dat koffie op het werk gratis is. Een ander deel is wel bereid er een bijdrage aan te doen, als dit de kwaliteit van de koffie verhoogt. - Keuzemogelijkheden van soorten koffie (56%)
Meer dan de helft heeft toch graag de mogelijkheid te kiezen tussen verschillende soorten koffie. Het kan goed zijn, dat dit de groep is die ook bereid is daarvoor iets bij te betalen. Maar dat is niet onderzocht. - Bereidingstijd (56%)
Werknemers zijn niet bereid lang te wachten op hun koffie. Zeker als zij meerdere keren per dag een koffiebreak nemen, is dat ook wel logisch. Een snelle bak is ook voor de werkgever voordelig, want dat scheelt effectieve werktijd. - Gebruiksvriendelijkheid van de automaat (48%)
Vechten met een lastig koffieapparaat is een bron van ergernis op de werkvloer. Als er een automaat staat, dan moet deze vooral eenvoudig en voor iedereen begrijpelijk zijn. De gebruiksvriendelijkheid van het apparaat wordt door bijna de helft van de werknemers als belangrijke factor voor goede koffie gegeven.
De voordelen voor de werkgever
Als werkgever wil je natuurlijk dat je mensen geïnspireerd, efficiënt en effectief hun werk doen. Koffie lijkt onbelangrijk voor het bedrijfsproces. Maar niets is minder waar. Als blijkt dat mensen er productiever door worden, is het wel interessant er aandacht aan te besteden. Ook plezier op het werk is een belangrijke succesfactor voor bedrijven. En als dat met een simpele bak koffie al bevorderd kan worden, moet je die kans niet laten liggen. Het contact en overleg met flexwerkers die slechts deels op kantoor zijn, gaat ook vaak gepaard met een kop koffie. Het geeft toch een extra goed gevoel als dat bijzonder lekkere koffie is!
*gebasseerd op een onderzoek van Ruigrok|Netpanel.nl