Professioneel presenteren
Het maken en geven van een goede zakelijke presentatie aan klanten is een vak apart. En toch zal je dat als bedrijf of ondernemer moeten leren als je meer klanten wilt krijgen. Ook als je als sollicitant bij een bedrijf komt, is professioneel presenteren belangrijk. Het vergt een goede voorbereiding en planning. Maar het belangrijkste is dat je jouw verhaal vertelt. Een verhaal komt beter aan dan een opsomming van feiten. Zo werkt het menselijke brein nu eenmaal. En je toehoorders zijn allemaal mensen. Dat is al een hele geruststelling!
-
Zorg voor een mooie vormgeving
Geef je een presentatie met PowerPoint? Zorg dan dat het bureaublad van je computer leeg is. Het is het eerste beeld dat mensen zien zodra jij je computer aansluit op het scherm. Het leidt teveel af als dat volstaat met privé foto’s van je kinderen en huisdieren. Je wilt je immers professioneel presenteren. Help je publiek focussen op jouw verhaal. Geef de presentatie mooi vorm en houd het eenvoudig. Zodat ook daarin de boodschap centraal staat. En niet de versieringen. Zo houd je de aandacht van je toehoorders er beter bij.
-
Een goed begin is het halve werk
Zorg dat je jouw presentatie begint met iets dat gelijk de aandacht trekt. Dat hoeft nog niet eens direct met de inhoud van je boodschap te maken te hebben. Maar kan er wel aan relateren. Maak die introductie persoonlijk, zodat iedereen zich kan identificeren met jou. Leef je in in je doelgroep om erachter te komen op welke manier je dat kunt doen. Het helpt je een verbinding te leggen met je toehoorders. Daardoor zullen zij beter naar jouw boodschap luisteren.
-
Verras je publiek met afwisseling
In je PowerPoint presentatie wil je misschien graag cijfers en bewijzen zetten. Ook al blijft dat maar moeilijk hangen bij je publiek. Wissel dit in elk geval af met grappige foto’s die ook iets zeggen over jouw boodschap. Besteed daar aandacht en tijd aan, dat zal je veel opleveren. Verander ook af en toe de toon van je stem. Roep iets met veel enthousiasme als je merkt dat de aandacht verzwakt. Maak een deel van je presentatie ook interactief, door het publiek vragen te laten stellen. Zo kom je zelf ook veel te weten over wat mensen willen weten en horen. Je kunt je presentatie daardoor de volgende keer nog completer maken. En vergeet niet een dosis humor in je verhaal te brengen. Mensen lachen graag. Geef ze een reden en ze zullen je niet snel vergeten.
-
Vertel een verhaal
Als je een presentatie geeft of als sollicitant jezelf wilt promoten bij een potentiële opdrachtgever of werkgever, wil jij je graag professioneel presenteren. Maar dat hoeft niet stijf en saai te zijn. Zorg ervoor dat je niet alleen maar feiten opsomt. Vertel liever een verhaal, waaruit de toehoorder de feiten kan opmaken. Verhalen komen aan en blijven hangen. Feiten zijn saai en worden vergeten. Denk van tevoren dus goed na over het verhaal dat je wilt vertellen. En wees authentiek. Het verhaal moet natuurlijk wel ‘waar’zijn.
-
Los problemen op
Als je iets wilt verkopen of ergens wilt werken, dan hebben veel mensen de neiging op te sommen wat ze allemaal kunnen en weten. Het is beter er vooraf achter te komen wat het ‘probleem’ is van je toehoorders. Noem dit probleem ook altijd en vertel daarna jouw verhaal met voorbeelden hoe jij dit soort problemen oploste met wat jij kunt en wie jij bent of het product dat je verkoopt. Je verandert dan van een positie waarin jij iets nodig hebt van de ander in een positie waarin de ander het gevoel krijgt jou nodig te hebben. En dat is precies hoe je klanten en opdrachten binnen haalt. Het is daarbij wel belangrijk dat je dat verhaal ook waar kunt maken!
-
Zorg voor een fijne omgeving
Als je een presentatie houdt op je eigen kantoor, zorg dan dat het er netjes en gastvrij uit ziet. Heb je een externe locatie gehuurd bij bijvoorbeeld Regardz.nl, let dan ook op de details. Zorg voor een warme persoonlijke ontvangst. Ook als je op locatie de professionele presentatie organiseert, kun je dat goed doorspreken vooraf. Zorg ook voor een buitengewoon goede routebeschrijving. En houd de dag zelf in de gaten of er niet gewerkt wordt aan de weg. Houd je bezoekers daarvan op de hoogte. Zo help je toehoorders van jouw professionele presentatie op tijd de komen. En heb je niet de afleiding van binnen druppelende mensen die willen vertellen waarom ze te laat zijn.