Stijging bpm en de gevolgen voor de premie van je autoverzekering
Autodealers proberen iedereen te verleiden om voor 1 september nog even snel een nieuwe auto te kopen. Want daarna gaat de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, de zogenaamde BPM omhoog en wordt het veel duurder. Maar wat verandert er nu eigenlijk? En wat heeft dit bijvoorbeeld voor gevolgen voor de premie van je autoverzekering? En zijn er voordelen voor een auto van de zaak? Independer zocht het uit.
Meer bpm voor meer vervuiling
Bpm staat dus voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Koop je een auto of motor? Of importeer je een auto uit het buitenland? Dan betaal je eenmalig bpm. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De hoogte van de bpm wordt voornamelijk bepaald door de hoogte van de CO2-uitstoot van een auto. De belastingdienst is de uitvoerende instantie. Voor een schone, milieuvriendelijke auto betaal je dus minder bpm dan voor een diesel. Heb je een volledig elektrische auto? Dan betaal je tot en met 2020 zelfs helemaal geen bpm.
Nieuwe testmethode voor meting van uitstoot
Sinds vorig jaar wordt de uitstoot van je auto op een nieuwe manier berekend. Jarenlang werd hiervoor de zogenaamde NEDC-norm gebruikt. Maar het bleek dat de uitkomsten van deze testmethode niet echt betrouwbaar waren. Het verschil tussen de testuitslag en de daadwerkelijke CO2-uitstoot op de weg was te groot.
Na alle ophef rondom de emissieschandalen zoals ‘dieselgate’ en ‘sjoemelsoftware’, is deze oude test daarom geleidelijk vervangen door de strengere WLTP-test. Deze nieuwe methode geeft een veel nauwkeuriger beeld van het daadwerkelijke brandstofverbruik en de uitstoot van een auto. Het gevolg is dat de uitstoot van bijna alle auto’s hoger uitvalt dan voorheen. Dat brengt dus ook een bpm met zich mee. De aanschafwaarde stijgt daardoor en daarop baseren verzekeraars de premie voor je autoverzekering. Die stijgt dus mee per 1 september 2018. Maar alleen voor nieuwe auto’s. En voor een auto op de zaak is er nog een voordeel.
Gevolgen voor de verzekeringspremie
Een hogere bpm is van invloed op de premie van je autoverzekering of bestelautoverzekering. Maar als je de auto op de zaak rijdt, is de bpm aftrekbaar van de belasting. In die zin dat je het mee mag nemen in de BTW balans. Dat maakt voor bedrijfswagens dus de aanschafwaarde lager. Daardoor hoeft de verzekeringspremie voor de auto op de zaak niet mee te stijgen na 1 september 2018. Dat is een belangrijk voordeel ten opzichte van privé autobezit.
Wat gaat er dus veranderen?
- Verzekeraars gebruiken vaak de cataloguswaarde, inclusief de bpm, bij het bepalen van de premie. Als de bpm hoger is, stijgt de prijs van je auto met hetzelfde bedrag mee en betaal je dus meestal meer premie voor de autoverzekering van je nieuwe auto (vanaf aankoopdatum 1 september).
- Ben je een ondernemer en heb je een bestelauto? Dan mag je de bpm terugvorderen bij de Belastingdienst. Als je dit doet, kun je die auto dus voor een lager bedrag verzekeren. Want deze wordt dan van de aankoopprijs afgetrokken. Je gaat dan dus ook niet meer premie betalen dan je gewend bent.
- Koop je voor 1 september nog een nieuwe auto en kies je voor een autoverzekering met een nieuwwaarderegeling? Dan krijg je de nieuwwaarde terug als je de auto total loss rijdt. Is de cataloguswaarde van jouw model auto door de bpm-verhoging gestegen tussen het moment van aankoop en total loss? Dan krijg je dus ook meer uitgekeerd van je verzekeraar.
Vanaf 1 september gebeurt er dit:
Vanaf 1 september 2018 is de WLTP-norm verplicht.
Elke auto die vóór 1 september 2018 op kenteken geregistreerd is, valt buiten de bpm-verhoging.
Elke auto die op of ná 1 september op kenteken wordt geregistreerd is duurder. Dus alleen als je een gloednieuwe auto koopt of importeert krijg je met deze verhoging te maken. De premie van je autoverzekering stijgt met de aanschafwaarde. Dus hoe duurder de auto, hoe hoger de premie. Behalve als je jouw (bestel)auto op de zaak koopt. Dan kun je de bpm terugvragen en gaat je premie niet omhoog, omdat de bpm los gekoppeld wordt van de aanschafwaarde. Hier zit dus een belangrijk voordeel voor bedrijfswagens.