De arbeidsrelatie tussen een werkgever en medewerker omvat diverse plichten. Zo moet een medewerker bijvoorbeeld het werk uitvoeren dat in het arbeidscontract staat. Ook mondelinge afspraken zijn van belang. Maar ook de werkgever heeft plichten. Naast het betalen van loon gaat het onder andere om het bevorderen van een duurzame inzetbaarheid en de gezondheid van medewerkers. Dit laatste is onder andere mogelijk door een PMO, een Preventief Medisch Onderzoek. Ook de mogelijkheid om flexibel om te gaan met werktijden, helpt om duurzame inzetbaarheid te bevorderen.
Wat is PMO?
Een preventief medisch onderzoek wordt ook wel een health check of gezondheidscheck genoemd. Het heeft als doel om de gezondheid van medewerkers in kaart te brengen. Daarnaast kunnen eventuele gezondheids- en arbeidsrisico’s opgespoord, beperkt of voorkomen worden door een PMO.
Een PMO bestaat uit een fysieke gezondheidscheck en digitale vragenlijsten. De resultaten van het onderzoek vormen de basis voor een persoonlijk advies voor iedere medewerker. Zo kun je elke medewerker stimuleren om actief aan de slag te gaan met de persoonlijke resultaten. Bijvoorbeeld door middel van gezondheidstips. Daarnaast wordt een medewerker bij risico’s of afwijkingen doorverwezen naar de huis- of bedrijfsarts.
———————————————————–
LEES OOK: Slechte-concentratie-op-je-werk-zo-krijg-je-meer-rust-in-je-hoofd
EN Potcast- Waardering-maakt-werknemers-productiever-en-gezonder
———————————————————–
Wettelijke verplichting PMO
In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), artikel 18, staat beschreven dat werkgevers medewerkers “periodiek in de gelegenheid moeten stellen een onderzoek te ondergaan, dat erop is gericht de risico’s die de arbeid voor de gezondheid van de werknemers met zich meebrengt zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken”. Voor de meeste functies en werkzaamheden schrijft de wet niet voor hoe vaak een PMO uitgevoerd moet worden. Vaak wordt echter de regel gehanteerd dit eenmaal in de drie jaar te doen. Zo krijg je een actueel inzicht in eventuele gezondheids- en verzuimrisico’s.
Naast de wettelijke verplicht, heeft het aanbieden van een PMO aan de medewerkers ook diverse voordelen. Zowel voor de medewerker als voor de werkgever.
De voordelen van een PMO
Ten eerste zorgt een PMO voor geruststelling. Heeft iemand het vermoeden dat er iets aan de hand is? Dan kan het onderzoek uitwijzen of dit echt wel zo is. Dan hoeven zowel de medewerker als de werkgever zich niet onnodig zorgen te maken. Ook kan een ziekte vroeg(er) ontdekt worden. Tijdens een PMO kan een ziekte in een vroeg stadium ontdekt worden zodat deze eerder behandeld kan worden. Het preventief medisch onderzoek draagt ook bij aan de beheersing van het ziekteverzuim. Dit verhoogt de vitaliteit en productiviteit van de medewerkers. Het heeft ook positieve invloed op de werksfeer. De medewerkers voelen zich meer betrokken en zijn meer gemotiveerd.
Stress en gezondheid
Het is inmiddels bekend dat stress een belangrijke factor is bij het ontstaan van ziekte. Daarom kan je met stress management preventief aan de slag. Invloed op de indeling van je dag bijvoorbeeld, kan stress voorkomen. Daarom is overleg in werktijden een belangrijk middel om stress te voorkomen. Ook is het belangrijk om medewerkers te leren duidelijk en effectief te communiceren. Zo kan iedereen beter aangeven als iets te veel is. Of als een werknemer zijn werkdag anders in wil richten. Dit kan bijdragen aan de gezondheid van medewerkers.