Bedrijven zijn weer op zoek naar personeel. Er komt weer beweging in de arbeidsmarkt. Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je de juiste mensen aantrekt om jouw bedrijf te laten groeien? Allereerst is het belangrijk dat je zelf goed in beeld hebt waar je heen wilt met jouw bedrijf en op welke manier. Want hoe klein je bedrijf nu ook is, pas als je een missie en een visie vormt, kun je het juiste personeel werven om die samen met jou groot te maken.
Missie en visie
Hoe klein je bedrijf ook is, je bent deze ooit begonnen met een idee. En een plan. Als jij jouw idee vorm hebt gegeven en je plan hebt nageleefd, is jouw bedrijf gegroeid. Je komt dan op een punt waarop de hoeveelheid werk teveel wordt om alleen te verzetten. Voordat je op zoek gaat naar personeel is het dan belangrijk dat jij voor jezelf opnieuw gaat zitten om jouw missie en visie op papier te zetten. Waar wil je heen met jouw bedrijf, wat is jouw missie en op welke manier zou je willen werken als je samen met anderen je doelen wilt gaan bereiken? Denk daarbij ook aan de cultuur die jij binnen jouw bedrijf wilt waarborgen. Een cultuur die past bij wie jij bent. Wat zijn voor jou belangrijke waarden? Waar zit jouw passie en hoe wil jij met mensen, middelen en tijd omgaan. Welke vrijheden gun jij jezelf en je personeel en welke kwaliteiten heb jij van mensen nodig om je doelen te bereiken. Deze stap is de belangrijkste bij het werven van het juiste personeel.
Het juiste personeel werven
Als je duidelijk hebt wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat is het makkelijker om personeel te werven dan je denkt. Draag altijd jouw visitekaartjes op zak en vertel overal waar je komt wat jouw missie is. Spreek over waarden en zoek naar kwaliteiten in mensen. Als je een vacature adverteert, geef dan duidelijk aan wie jij bent en welke missie je hebt. Maak het niet mooier of anders dan het is. Laat jezelf zien. Dat is genoeg. Dat levert duurzame samenwerkingen op, doordat mensen langer bij je zullen blijven werken als zij precies snappen wat de cultuur is, welke doelen er behaald moeten worden en welke vrijheden jij bereid bent hen daarbij te geven. Vrijheid kan bijvoorbeeld zitten in eigen inbreng, openheid in communicatie en de mogelijkheid om werktijd flexibel in te delen in tijd en plaats. Als die duidelijkheid er is, zal personeel werven veel gemakkelijker zijn.