Als ondernemer wil je jouw bedrijf onder de aandacht brengen bij klanten en potentiële werknemers. Je wilt de beste klanten en daarom ook de beste medewerkers om deze te bedienen. Het is belangrijk dat deze doelgroepen de naam van jouw bedrijf kennen. Zeker als je de bedoeling hebt om te groeien. Bekendheid krijgen met je bedrijf kun je op verschillende manieren doen. Alleen een website maken of het afgeven van visitekaartjes tijdens gesprekken is natuurlijk niet genoeg. Daar is meer voor nodig. Want elk bedrijf wil hetzelfde. Zoals naamsbekendheid genereren, een nieuw product introduceren, nieuwe klanten werven, bestaande klanten behouden en groeiende omzetresultaten behalen. Wat is ervoor nodig om dat succesvol te doen en je concurrenten achter je te laten?
Persoonlijke contactmomenten
Persoonlijke gesprekken met klanten hebben is nog altijd de beste manier om nieuwe opdrachtgevers te werven. In een persoonlijk gesprek kun je laten zien wie jij bent en waar jullie als bedrijf voor staan. Zorg dat je dat in één of twee zinnen al duidelijk kunt maken en luister de rest van de tijd met interesse naar je klant. Strooi daar wat korte verhalen tussendoor met voorbeelden hoe jij andere klanten succesvol hielp met jouw dienst of product. Grote kans dat je resultaat zult boeken. Deze gesprekken kun je regelen door netwerkbijeenkomsten te bezoeken of via social media je netwerk in te zetten. Of door telefonische acquisitie. Ook online kun je ‘luisteren’ naar je klanten door vragen te beantwoorden.
Geef iets weg waar klanten blij mee zijn
Naarmate je bedrijf groeit, zal je niet meer alle klanten persoonlijk kunnen spreken. Je hebt inmiddels een verkoopteam, dat deze taak overneemt en op den duur zal je een selectie moeten maken welke klanten persoonlijke aandacht krijgen en welke op andere wijze te woord gestaan kunnen worden. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het product of de dienst die je levert. Als de doelgroep te groot wordt voor persoonlijk contact, ga dan adverteren in de juiste media of regel free publicity. Of ga eens op een beurs staan. Op een beurs kun je in korte tijd veel mensen spreken. Je bedrukt visitekaartjes van en deelt ook bedrukte artikelen uit. Kies artikelen om weg te geven, die aansluiten bij jouw dienst of bedrijf. Zo blijft jouw verhaal beter hangen. Mensen vinden het altijd leuk een cadeautje te ontvangen. Verzin iets moois en bijzonders binnen je eigen budget. En vergeet niet dat je ook online iets weg kunt geven. Veel bedrijven doen dat door gratis kennis te delen met betrekking tot hun dienst. Daarmee spreek je precies de juiste doelgroep aan.
Een verhaal vertellen
Bij het werven van personeel of nieuwe klanten kun je allerlei kanalen gebruiken. Zowel offline als online. Nieuwsbrieven, advertenties, jouw gesprek op de beurs. Het heeft allemaal pas zin als je een goed verhaal hebt. Een verhaal dat niet perse hoeft te vertellen hoe goed jouw bedrijf is. Maar wel een verhaal dat jouw doelgroep bereid is verder te vertellen. Hoe je dat doet is mooi beschreven in het boek. ‘Alle marketeers vertellen verhalen’ van Seth Godin. Een interessant en noodzakelijk boek voor iedereen die met marketing aan de slag wil!