Je bent op zoek naar een nieuwe uitdaging en je mag op sollicitatiegesprek komen. Welke kleding trek je dan aan? Ga je zo netjes mogelijk? Of probeer jij je zo casual mogelijk te kleden om niet het idee te geven dat je teveel je best doet? Of kies je een middenweg? Natuurlijk ligt het er helemaal aan naar wat voor functie je gaat solliciteren. Ga je bij het Waterschap onderzoek in het veld doen, of word je de PR medewerker van een bank. Er is eigenlijk geen vaste regel te bedenken als het gaat om de juiste kleding die jou gaat helpen succes te hebben bij je sollicitatiegesprek.
Sollicitatiegesprek en eerste indruk
Tijdens een sollicitatiegesprek is de eerste indruk belangrijk. Je leert een nieuw bedrijf kennen en zij zien jou voor het eerst. Al vanaf het moment dat je de deur binnen komt lopen, zijn alle ogen op jou gericht. Uiterlijk is niet belangrijk, maar uitstraling wel. En je kleding is een onderdeel van die uitstraling. Ze zeggen wel eens dat ‘mooie’ mensen succesvoller zijn dan de mindere knapperds. Maar ik denk dat het hebben –en dus het uitstralen- van zelfvertrouwen de magneet voor succes is. Zelfvertrouwen is iets dat je hebt. En als je het niet hebt kun je jezelf helpen het te laten groeien. Eigenlijk is het een mooi proces, want het belangrijkste onderdeel is jezelf leren kennen. Vervolgens mag je dat wat jijzelf bent volledig accepteren en omarmen. Want zodra je jezelf niet meer veroordeelt, zal ook een ander dat niet snel meer doen.
Jezelf zijn tijdens een sollicitatie
Voor mannen is er niet veel keus om zich in kleding uit te drukken. Hoewel overhemden er wel in allerlei kleuren en stijlen zijn. Vrouwen hebben meer keuze. En dat maakt het soms ook lastig. Jezelf zijn tijdens een sollicitatie is een belangrijke succesfactor, dus ga niet ineens in een mantelpakje lopen, als je dat niet gewend bent. Ga niet voor een heel streng zakelijk uiterlijk als je eigenlijk van de romantische stijl van Noa Noa houdt. Kies kleding, die representatief is in het algemeen en in het bijzonder representatief voor wie jij bent. Je mag immers jezelf gaan verkopen. En what they see is what they get.