Bijna iedereen heeft de afgelopen twee jaar veel meer thuis gewerkt dan voorheen. Sommigen zijn blij dat ze weer naar kantoor mochten. Anderen dromen ervan om hun eigen bedrijf vanuit huis te starten. Omdat het goed bevalt. Je kunt privé en werk dan beter met elkaar combineren. Zonder reistijd en flexibel in tijd en plaats. Maar wat heb je allemaal nodig? Hoe begin je en hoe maak je jouw huis geschikt voor een bedrijf aan huis.
Vergunningen aanvragen
Als je een bedrijf vanuit huis wilt starten moet je rekening houden met vergunningen. Werk je vooral online? Dan kun je gewoon starten. Maar ga je veel klanten ontvangen? Dan moet je al rekening houden met parkeergelegenheid. Ga je een winkel aan huis starten? Dat mag niet zomaar. Je moet daar een vergunning voor hebben. Als je een catering aan huis wilt beginnen, heb je te maken met hygiëne wetgeving. Ga ervan uit dat alle bedrijven, waarbij de huisvesting een belangrijke rol speelt, je altijd even langs de gemeente moet om uit te zoeken wat wel en niet mag.
Verbouwingen voor jouw bedrijf vanuit huis
Start je als online ondernemer? Dan is een fijne werkplek al voldoende. Maar wil je goederen opslaan voor bijvoorbeeld een webshop of een groothandel? Dan moet je misschien je garage verbouwen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan sectionaaldeuren, deze schuiven bij het openen omhoog en onder het plafond door. De Compact sectionaaldeur van Rolflex vouwt haar panelen op boven de deuropening. Deze oplossing is niet alleen ideaal voor afleverruimtes, maar ook wanneer de deur als afscheidingsdeur gebruikt wordt of als er apparatuur of installaties direct achter de deur aanwezig zijn. Als je een catering bedrijf start, moet je misschien de keuken verbouwen. Zwaardere keukenapparatuur vraagt om extra zware groepen in de stoppenkast. En een afvoerputje in de vloer is ook verplicht.
LEES OOK: Succesvol ondernemen? Jouw verhaal telt!
EN Zo werkt zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf
Een goed ondernemingsplan
Voordat je start met ondernemen is het belangrijk om een ondernemingsplan te maken. Zo kun je vooraf al inschatten en uitrekenen hoeveel kapitaal je nodig hebt. En hoe snel je omzet kunt verwachten. In aanvulling op dit plan maak je ook een marketingplan. Daarin onderzoek je voor jezelf de bestaande markt. Wie zijn je concurrenten? Welke kansen liggen er? Waar en hoe kun jij je potentiële klanten bereiken? Hoe duidelijker je dit in beeld hebt, hoe beter je voorbereid bent als je eenmaal start.