Google helpt je domeinnaam vinden
Het kiezen van een domeinnaam voor je nieuwe site is lastiger dan het lijkt. Het moet een persoonlijk tintje hebben, gemakkelijk te gebruiken en herkenbaar zijn. En het liefst ook nog in één oogopslag laten zien waar je voor staat. Deze tools kunnen je een handje helpen bij het kiezen van een domeinnaam. Google helpt je domeinnaam vinden. En zo werkt dat:
Bedrijfsnaam of zoekterm?
De eerste vraag die je jezelf als ondernemer moet stellen is hoe je wilt dat mensen je op internet benaderen. Het meest voor de hand liggende bij het kiezen van een domeinnaam is de bedrijfsnaam te kiezen en daar ‘.nl’ of ‘.com’ achter te zetten. Dat kan in enkele gevallen goed uitpakken. Maar als je een bedrijf hebt dat geregistreerd staat onder een algemene naam als Jansen B.V. of Smid V.O.F., dan schiet je hier niet veel mee op. Los van dat het weinig zegt over je site, is de kans dat ze al bezet zijn natuurlijk vrij groot.
Een beter idee is wellicht om in de domeinnaam al te omschrijven wat je doet. Dat heeft niet alleen als voordeel dat bezoekers bij het zien van jouw domeinnaam meteen weten wat ze ongeveer kunnen verwachten. Het heeft ook voordelen voor je ranking in de zoekmachines. Het kiezen van de juiste domeinnaam kan meteen al een voordeeltje opleveren bij je zoekmachine optimalisatie (SEO). Als je een term kiest waar veel naar gezocht wordt, is de kans groter dat je vaker in de zoekresultaten verschijnt. En dat kan weer waardevolle extra bezoekers opleveren.
Google Keywordplanner voor je sitenaam
Hoe vind je dan de juiste termen? Google helpt je domeinnaam vinden met de zoekwoordenplanner . Een soort zoekmachine voor zoekwoorden. Voer een term in, en je ziet hoe vaak die term gebruikt wordt in het zoekveld van Google. Ook krijg je een beeld van hoeveel concurrentie er is op die term, dus hoeveel andere sites proberen te scoren op die bepaalde zoekterm. De truc is natuurlijk een zoekterm te vinden die heel populair is, maar waar weinig concurrentie op zit. Een lastige klus. Het mooie van Google’s zoekwoordenplanner is dat er ook meteen alternatieven worden gegeven.
Zo krijg je een beeld op welke woorden mensen die voor jou interessant zijn nog meer zoeken. Dit levert goede inspiratie op voor een effectieve domeinnaam. Om Google’s zoekwoordenplanner te gebruiken heb je een Google AdWords account nodig. Er zijn ook gratis alternatieven die gebruik maken van dezelfde gegevens, hoewel die vaak wat meer beperkt zijn. Een prima gratis alternatief om zoekwoorden te vinden, is bijvoorbeeld Ubersuggest.io.
Google Suggest geeft alternatieven
Wil je iets verder kijken dan je neus lang is, dan loont het misschien de moeite om te zien welke termen Google zelf suggereert. Als je naar Google gaat en daar in het zoekveld begint te typen, dan zie je dat de zoekmachine dat zelf aanvult met verdere zoektermen. Vragen als ‘hoeveel is…’ worden bijvoorbeeld aangevuld met woorden als ‘een pond’, ‘een ton’ of ‘mijn auto waard’. Google doet deze suggesties op basis van waar veel mensen doorgaans op zoeken. Door deze aanvullingen te gebruiken met zoektermen die voor jou relevant zijn, krijg je een goed idee welke woorden nog meer veel gebruikt worden in de zoekmachines. Voor wie het iets systematischer wil aanpakken, biedt Yoast een handige Google Suggest tool die meteen een hele waslijst aan aanvullingen geeft op jouw zoekterm.
Handige hulp bij het kiezen van een domeinnaam
Heb je een idee voor een domeinnaam? Check dan of deze nog vrij is. Dan zie je ook of de domeinnaam met andere extensies nog vrij is. Zo kun je naast jouw .nl site misschien ook meteen .be, .com of .eu registreren. Voor je het weet is iemand anders er tenslotte mee vandoor. Is je domeinnaam niet meer beschikbaar, maar wil je iets wat er op lijkt? Doe dan een brainstorm met een paar mensen, die met je mee willen denken. Wellicht brengt het je op een idee. Op die manier vind jij de perfecte domeinnaam voor je site en kun je overgaan naar de volgende stap: het aanvragen van goede webhosting.