Mooi merk of idee beschermen via merkenbureau
Als je een merk of idee hebt, wil je dat graag beschermen. Want vooral als je er succes mee krijgt kunnen er kapers op de kust komen. Mensen die je na willen doen om een graantje mee te pikken van jouw resultaten. Een merkenbureau kan je daarbij helpen. En dat bespaart je veel tijd. Voor ondernemers is tijd nu eenmaal schaars. Zelfs in het weekend kun je jouw zaak niet altijd met rust laten en blijf je bezig, ook al is het slechts mentaal. Het is daarom een goed idee om gespecialiseerde taken zoveel mogelijk aan experts over te laten. Je kunt nu eenmaal niet overal ‘induiken’. Je hebt vast en zeker een goede belastingadviseur, iemand die geweldige teksten kan schrijven en een websitebouwer om de beste online successen te behalen. Zo is er nog een partij, die jou veel tijd kan besparen. Dat is een merkenbureau. Wat zij precies doen en hoe zij jou tijd besparen lees je hieronder.
Wat het merkenbureau voor je kan doen
Een merkenbureau neemt, simpel gezegd, veel werk uit handen. Allereerst tijdens de registratieprocedures die voor zowel je merk als je producten van belang zijn. Voor uitvindingen kun je een patent of octrooi aanvragen. Bij nieuwe producten die je als ondernemer ontwikkelt geldt het modelrecht, voor je merk en naam geldt het merkenrecht. Die laatste twee zijn de specialiteiten van de meeste merkenbureaus. Om jouw producten en merken te beschermen tegen anderen die hier gebruik van willen maken moeten deze correct worden geregistreerd en beschermd. Dat zou jou zelf waarschijnlijk enorm veel tijd kosten, maar wanneer je gebruik maakt van een merkenbureau zul je hier weinig moeite in hoeven steken. Op basis van jouw plannen met het merk of model voorzien zij jou dan van merk- en modelregistraties inclusief de juiste categorisatie, waardoor je zeker weet dat jij het alleenrecht hebt op die merken en modellen.
Doorlopende bescherming
De grootste tijdsbesparing die een merkenbureau jou oplevert zit in de bescherming en bewaking van de voorgenoemde modelregistraties en merkenregistraties. Deze worden opgenomen in zogeheten registers, maar die registers beschermen jouw registraties niet. Dit is de verantwoordelijkheid van de registratiehouder. Concreet houdt dat in dat je zelf in de gaten moet houden of er bijvoorbeeld een conflicterend merk wordt geregistreerd. Daarnaast zul je ook zelf moeten handelen wanneer dit daadwerkelijk voorvalt. Gelukkig kan een merkenbureau deze tijdrovende, doorlopende procedure vaak uit jouw handen nemen. Je krijgt dan vanzelf een berichtje wanneer er iets aan de hand is. In ruil daarvoor betaal je meestal een maandelijks of jaarlijks bedrag in de vorm van abonnementskosten. Zo ben je altijd zeker van je merken en modellen, zonder dat het je veel tijd kost!
Tijd besparen en vinger aan de pols
Kun je wel wat extra tijd gebruiken? Schakel dan een merkenbureau in om je merken en modellen te beschermen. En natuurlijk houd je zelf ook altijd je ogen open voor wat er in de markt speelt. Sommige procedures, daar wil je liever zelf geen tijd aan besteden. Je had immers een droom over een product, dienst of ervaring, die je met de wereld wilt delen. En dan zit je liever niet teveel met je neus in de boeken. Je houdt natuurlijk wel overal een vinger aan de pols. Want ook al besteed je veel uit, het is belangrijk dat het in de lijn van jouw ideeën wordt uitgevoerd. Daarom is het belangrijk om een duidelijke missie, visie en bedrijfscultuur te delen met al je medewerkers.