Nu de gasten langzaam weer de terrassen op stromen van de horeca en de overheid uurtjes extra aan de openingstijden blijft plakken, zullen veel horeca bedrijven op zoek moeten naar nieuw personeel. En de markt is behoorlijk krap. Personeel is moeilijk te vinden. Ook in andere branches zijn de kandidaten niet aan te slepen. Misschien ben jij van plan de hotels, cafés en restaurant een handje te helpen, en ligt er een mooi bedrijfsplan voor een horeca-uitzendbureau op tafel. Of ben je van plan een uitzendbureau in een andere branche op te zetten? Je eigen uitzendbureau starten is een hele klus. Mooie grote plannen, maar waar begin je? Hoe zet je zo’n uitzendbureau op poten en hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt?
1. Bepaal de bedrijfsmarkt
Met stip op één is het belangrijk om te bedenken in welke niche jij jouw uitzendbureau op wilt zetten. Wordt dit inderdaad de horeca, of ligt jouw interesse meer in de ICT-wereld? Twee voorbeelden van markten waar op dit moment veel vraag is naar personeel. In welke bedrijfsmatige tak ligt een hoge personeel turnover, en waar kan jij écht iets beteken en mensen aanleveren? Bedenk tijdens deze stap ook op welke regio jij je wil focussen. En waar ga jij personeel vandaan halen? Misschien wil je een speciale doelgroep van kandidaten aanleveren. Bijvoorbeeld mensen met een beperking, ouderen of juist jonge moeders, die flexibel willen werken.
2. Naam bedenken voor je eigen uitzendbureau
Een leuk klusje als je je eigen uitzendbureau gaat beginnen, is het bedenken van de naam. Deze moet natuurlijk pakkend zijn. Je wil dat mensen jouw naam herkennen en blijven onthouden. Een bedrijfsnaam geeft een stukje visie en missie van jouw bedrijf weer. Het laat zien waar je voor staat en wat je wil uitstralen. Het bedenken van een sterke naam gaat niet over één nacht ijs!
Tip1 : Wanneer je de naam van jouw bedrijf hebt bedacht, zorg er dan voor dat je direct de online domeinnaam reserveert zodat jouw website URL en bedrijfsnaam overeenkomen.
Tip 2: Controleer het handelsregister van de Kamer van Koophandel of de naam die je wilt gebruiken, niet al door iemand anders gebruikt wordt.
Tip 3: Weet je zeker dat jij de eerste bent, die deze naam gaat gebruiken? Leg je bedrijfsnaam dan vast bij een merkenbureau. Niemand anders kan dan later jouw bedrijfsnaam nog gebruiken.
3. KVK en rechtsvorm kiezen B.V. of V.O.F.?
Als je start met ondernemen moet je je inschrijven bij de KvK, dat is de Kamer van Koophandel. Hiermee zet je het bedrijf op jouw eigen naam. Vóór de inschrijving zal je ook moeten bepalen welke rechtsvorm je met jouw bedrijf wil aannemen. Bijvoorbeeld een B.V. (Besloten Vennootschap) of een V.O.F. (Vennootschap onder Firma). Deze twee vormen zijn het meest geschikt als je samen met iemand anders een bedrijf start. Bij elke rechtsvorm komen ook verschillende risico’s kijken. Zo ben je als Eenmanszaak en V.OF. persoonlijk aansprakelijk als eigenaar of eigenaren. Maar bij een BV kun je de eigen aansprakelijkheid beperken. Dus als je bedrijf failliet gaat, ben je niet gelijk ook persoonlijk aansprakelijk voor schulden van je BV. Tenzij je het te bond gemaakt hebt als bestuurder.
Financiën goed op orde voor jouw uitzendbureau
Bij het opzetten van een uitzendbureau, komt financieel een hoop kijken. Je hebt een startkapitaal nodig, omdat je al snel personeel zal moeten uitbetalen. De klant zal altijd pas aan het einde van de maand betalen. Maar jouw uitzendkrachten krijgen meestal per week uitbetaald. Daarnaast is het goed om een zakelijke- en een G-rekening te openen. Een G-rekening is een geblokkeerde rekening, die je alleen mag gebruiken voor het betalen van omzetbelasting, loonbelasting en premies aan de Belastingdienst of aan onderaannemers. Het is een belangrijke voorwaarde die veel bedrijven stellen als zij personeel bij jou in gaan huren. Hoe ga je de administratie goed op orde houden? Dat is veel werk als je personeel gaat uitzenden. Gelukkig kan je de administratieve rompslomp tegenwoordig ook goed uitbesteden, kijk hiervoor bijvoorbeeld eens op Easyworx.nl.
Tip: zorg dat je goed op de hoogte blijft van regelgeving in verband met tijdelijke contracten. Je kunt niet eindeloos jouw uitzendkracht aan dezelfde werkgever verhuren. Er zijn veel regels en beperkingen opgelegd vanuit de overheid.
Tip: Met de nieuwe privacy wetgeving is het extra belangrijk om goed vast te leggen hoe jij omgaat met persoonsgegevens van jouw uitzendkrachten. Voorkom boetes en zoek goed uit waar je aan moet voldoen.
LEES OOK: Succesvol ondernemen? Jouw verhaal telt!
EN Zo werkt SEO zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf
Inrichten van jouw onderneming
Je gaat je eigen uitzendbureau starten. Omdat er veel bij komt kijken, moet je het werk handig inrichten. Welke processen zijn er nodig om te doorlopen? Van werven, selecteren tot het matchen en uitzenden van je uitzendkrachten. De fysieke indeling van het kantoor moet daar ook op afgestemd worden. Vanuit huis is het lastiger om een uitzendbureau te starten. Je wilt immers dat kandidaten jou kunnen vinden. En je wilt ze kunnen ontvangen op de zaak. En met welk CRM-systeem wil je gaan werken? Je zult veel persoonlijke gegevens moeten opslaan. En je wilt makkelijk kunnen zoeken naar de juiste match voor jouw klanten. Denk ook aan het plannen en roosteren van de uitzendkrachten en je eigen personeel. Ook voor deze systemen zal je een investering moeten doen voordat je begint.