Als café, restaurant of lunchroom eigenaar weet je hoe belangrijk mooie koffie en thee zijn voor je zaak. Koffie is niet zomaar een drankje, het is een ervaring. En voor thee geldt hetzelfde. Klanten komen naar jouw horeca zaak voor de unieke smaak, om te ontspannen met vrienden of om te werken. Het is daarom belangrijk om altijd verse en kwalitatief goede koffie aan te bieden. Maar hoe doe je dat? Bijzondere koffiebonen en theesoorten kiezen kan je specialist maken. En je kunt ook samenwerken met een groothandel, zodat je korte lijnen houdt met de aanvoer.
En echte barista in je zaak
Elke horecazaak met een goede naam heeft tegenwoordig wel een echte barista in dienst. In het Italiaans betekent dat gewoon ‘barkeeper’, maar in Nederland gebruiken ze de term voor personen, die koffie zetten tot een ware kunst verheven hebben. Volgens de encyclopedie is een barista: “iemand die zich voor zijn beroep bezighoudt met het zeer vakkundig bereiden van espresso, en andere koffiesoorten die met espresso gemaakt worden, bijvoorbeeld cappuccino en macchiato”. Ook voor theesoorten komt de laatste jaar steeds meer aandacht. De echte liefhebbers weten je zeker te vinden als je extra aandacht besteedt aan een breed en bijzonder assortiment.
Mooie koffie en thee van de groothandel
Natuurlijk kun je zelf op reis gaan om de meest bijzondere koffiebonen en thee varianten te vinden. Maar samenwerken met een groothandel biedt veel voordelen. Zo kun je altijd rekenen op verse bonen en professioneel advies over je koffie aanbod. Het is ook gemakkelijk om bestellingen te beheren en te plannen, omdat groothandels meestal online bestelsystemen hebben. Daarnaast zijn groothandels vaak uitgerust om zelfs de grootste bestellingen aan te kunnen, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over tekorten of vertragingen. Wil je toch ook zelf op zoek? Dan kun je die als ‘specials’ op de kaart zetten. Mooie koffie en thee in je zaak? Dat zal zeker klanten trekken!
Rol van koffie in de horeca
Onderschat de rol van koffie niet. Koffie is niet alleen een drankje, maar een belangrijk onderdeel van de horeca-ervaring die je biedt. Goede koffie kan het verschil maken tussen een volle tent of een slechtlopende zaak. Een geweldige kop koffie kan zorgen voor een terugkerende klant en positieve ‘mond-tot-mondreclame’.
LEES OOK: Succesvol ondernemen? Jouw eigen verhaal telt!
EN Foodtruck starten? Dit wil je hebben om burgers te maken!
Kiezen van de juiste koffie
Wat is de juiste koffie voor jouw zaak? Er zijn zoveel soorten koffie, dat het kiezen van de juiste bonen en blends lastig kan zijn. Een ervaren groothandel voor koffie kan jou helpen bij het maken van die keuze. Afhankelijk van jouw doelgroep, kun je besluiten om bijvoorbeeld meer nadruk te leggen op biologische en fairtrade koffie. Of zelfs koffie die exclusief gebrand is voor jouw café. Als jouw gasten verschillende voorkeuren hebben, kan het handig zijn om een proeverij te organiseren en te zien welke koffiesmaak het best past bij jouw gasten.
Als café eigenaar wil je dat klanten altijd de beste koffie hebben. Door samen te werken met een groothandel voor koffie en thee, kun je jouw klanten de hoogste kwaliteit, variatie en versheid bieden. Neem bijvoorbeeld een kijkje op de website van Fleur de Cafe. Of ga op zoek naar een koffieboon of theesoort, die exclusief voor jouw zaak gemaakt wordt!
Foto door Chevanon Photography via Pexels.com