Flexibel werken heeft de toekomst. Steeds meer mensen willen de vrijheid om hun tijd zelf in te delen. En steeds minder bedrijven kunnen echte zekerheid geven aan hun werknemers. De zekerheid dat je levenslang onder de pannen bent bij een werkgever is echt verleden tijd. Voor sommigen is dat best spannend. Voor anderen een mooie uitdaging om ondernemender naar werk te kijken. In elk geval is het voor iedereen een motivatie om erachter te komen waar je grote talenten liggen. En welk werk je met plezier en passie uit zou willen voeren. De stap naar succesvol ondernemen is veel kleiner geworden. Bedrijven werken graag met freelancers en er zijn massa’s coaches die starters helpen om succesvol te zijn. Ondernemen is helemaal van deze tijd. De wereld ligt aan onze voeten.
Een goed idee of freelance professional
Een zelfstandig ondernemer begint vaak met een goed idee over een product of dienst. Maar steeds vaker ook zetten werknemers na ontslag hun werk voort als freelancer om voor verschillende klanten te kunnen werken. Als je goed bent in wat je doet en je hebt een goed netwerk, dan geeft je dat relatief veel zekerheid. Het is de kunst daarop te vertrouwen en vooral je ‘ding’ te blijven doen. Als je een heel nieuw product op de markt brengt geeft dat wat meer risico. Maar ook daar helpt het als je er zelf in gelooft. Als je eenmaal de moed hebt opgevat te starten, dan rolt jouw weg zich vanzelf voor je uit. Sommige kansen kun je niet van tevoren inschatten. En tegenslagen evenmin. Maar zolang je focust op wat goed gaat en dat uitvergroot, komt het vaak verrassend goed.
Marketing is belangrijk
Als je jouw dienst of product onder de aandacht van klanten wilt brengen, zal je je moeten verdiepen in marketing. Je ontkomt er niet aan. Het is een breed vakgebied, waar je zelf je krenten uit kunt pikken. Misschien werk je alleen aan je online marketing. Zorg dan dat je ook echt jezelf laat zien. Of misschien ben je beter in live contact met je potentiele klanten. Ga je naar beurzen of netwerkbijeenkomsten, dan is het handig om wat fysieke reminders te laten maken voor je klanten en toekomstige klanten. Denk aan visitekaartjes, flyers of laat sleutelhangers bedrukken. Zo zorg je ervoor dat mensen jouw naam of dat van je bedrijf niet snel zullen vergeten. Maak wel een logo en kies producten, die goed jouw verhaal vertellen. Want een goed verhaal is je sterkste marketingtool.
Succesvol ondernemen met je eigen verhaal
Succesvol ondernemen ligt dichter bij jezelf dan je denkt. Om jouw eigen zaak goed te kunnen starten is het belangrijk dat je jouw eigen ‘verhaal’ en ‘product’ duidelijk hebt. Zeker als het een nieuwe dienst betreft is dat essentieel. Zoek naar de juiste woorden om jouw activiteiten duidelijk te maken. En vertel in jouw marketingactiviteiten altijd (een deel van) jouw verhaal. Zorg dat de wereld jouw verhaal kent. Dat verhaal kan bestaan uit jouw persoonlijke missie. Aangevuld met succesverhalen. Het is belangrijk jouw verhaal dicht bij jezelf te houden. Dan sta je steviger en hoef je nooit een andere pet op te zetten. Jouw verhaal, dat ben jij met al je talenten en je missie.
LEES OOK: Zo werkt zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf
EN Wat zijn populaire flexbanen?
Kies jouw verhaal en maak het waar
Jij bent immers verbonden aan dat verhaal en aan jouw dienst en product. Hoe persoonlijker je het maakt, hoe geloofwaardiger en authentieker je overkomt bij je potentiële klanten. Als zij zich geraakt voelen door jouw verhaal, zullen zij eenvoudiger klant worden. En bovendien zullen zij eerder jouw verhaal verder vertellen. Als jouw product heel gewoon is, zorg dan dat jouw service opvalt. Of dat de verpakking uniek is. Of de garantie riant. Er is altijd wel iets waarmee je jouw verhaal kunt vertellen. En mensen zijn dol op verhalen. Zorg wel dat het niet bij een verhaal blijft. Maak het ook waar. Dan ligt succes voor het oprapen.