De functie van secretaresse is ongelooflijk belangrijk voor veel ondernemingen. De secretaresse is nu eenmaal de spil van de onderneming. De persoon die overal wat vanaf weet en altijd klaar staat om kleine en grote problemen op te lossen. Een geweldig gevarieerde baan, waar iedere dag weer anders is. Een baan waar je altijd in contact bent met mensen, en vaak actief denkwerk moet verrichten om alles in goede banen te laten lopen. Maar wat voor capaciteiten hebben goede secretaresses nu eigenlijk nodig?
1. ICT skills
Om te beginnen zijn de nodige ICT skills natuurlijk ontzettend belangrijk voor een secretaresse. Je moet verschillende software door en door kennen. Denk hierbij aan de basispakketten van bijvoorbeeld Microsoft, maar ook meer complexe software pakketten die wellicht binnen een specifieke organisatie gebruikt worden. Je kunt jezelf verbeteren en trainen door on- en offline trainingen te volgen. Hoe meer trainingen je volgt, hoe groter de kans dat jij precies weet wat een onderneming nodig heeft.
2. Slim en efficiënt werken
Hoewel je als secretaresse al snel de neiging hebt om ontzettend hard te werken -er ligt namelijk vaak veel werk op je te wachten-, is het juist belangrijk om even een stapje terug te nemen. Geef jezelf de tijd om te zien hoe je bepaalde taken het meest efficiënt op kunt pakken, en hoe je zo slim mogelijk te werk kunt gaan. Een belangrijke competentie om de dagelijkse taken als secretaresse goed uit te kunnen voeren. Vind je dit wat lastig? Dan is een cursus time management misschien iets voor jou.
3. Jezelf blijven ontwikkelen
Hoewel je gedurende een opleiding alle basisinformatie en skills aangeleerd krijgt, is het als secretaresse belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Het vak blijft veranderen en je moet in staat zijn mee te bewegen en jezelf te blijven ontwikkelen. Denk hierbij aan nieuwe softwarepakketten, maar ook aan nieuwe werkmethodes.
4. Binnen een team kunnen werken
Samen ben je krachtiger dan alleen. Als secretaresse moet je als spil in het rad een echte teamspeler zijn; ook wanneer je als freelancer aan de slag gaat. Je moet de dialoog aan kunnen gaan, kwaliteiten van een ander erkennen, vertrouwen hebben en afspraken kunnen maken.
5. Overzicht houden
Wanneer alles om je heen chaos lijkt te zijn, is het belangrijk dat jij het overzicht houdt. Digitaal of fysiek. Werk bijvoorbeeld met kleurcoderingen om wat meer grip op de chaos te krijgen. Op deze manier zorg je ervoor dat je niet zomaar overprikkelt raakt en altijd de rust kunt vinden om aan de slag te gaan.